08-643 73 55      [email protected]  ÖPPETTIDER

✓ FRI FRAKT ✓ SNABBA LEVERANSER ✓ HÄMTA I BUTIK ✓ BIKEFIT

Zipp 303 Firecrest Carbon Tubeless Disc Hjul

Ordinarie pris 19 999 kr

Special Price 17 499 kr

Produktbeskrivning

Detaljer

Nya ZIPP 303 Firecrest® Tubeless hjulen har fått en ny utformning, en rundare form där fälgen mäter hela 30mm i yttermått, 25mm i innermått samt 40mm på höjden. Ett mycket allsidigt hjulpar som fungerar till både landsväg och gravelcykeln. Dessutom snabbare, effektivare och mycket lättare än föregångaren. Väger in på endast 1352g/hjulpar. Även naven i de nya ZIPP 303 är omgjorda från grunden. Bättre tätning för längre hållbarhet samt hela 66 "points of engagement" för blixtsnabb respons vid igångdrag.

ZIPP 303 Firecrest® är utvecklat för och med hjälp av världens snabbaste cyklister. Med en ny kolfiber lay-up har man lyckats göra hjulet både ännu lättare och ännu starkare. Det här är inte ett hjul som du bara tar fram på tävlingsdagen utan ZIPP 303 Firecrest® är tillräckligt stryktåligt för att vara med på alla träningspass, tävlingar och äventyr du kan tänka dig. Den 45mm höga fälgen är utvecklad med ett klart mål, att vara snabb överallt. Vi på CykelCity tycker att det här är en perfekt sweetspot på ett allroundhjul, både lätt och aerodynamisk. Kan det bli bättre? Ja, såklart tubelesskompatibla för mindre risk för punktering, bättre komfort och lägre rullmotstånd.


- Kolfiber
- För landsväg och gravel
- Innerbredd 25mm
- Ytterbredd 30mm
- Höjd 40mm
- Tubeless, Hookless fälg (Endast för tubeless/tubeless ready däck)
- Tubeless Made Easy optimerad fälgform för tubeless montering utan kompressor
- Centerlock
- Vikt 1352 gram i lättaste konfigurationen
- 12x100mm fram, 12x142mm bak
- Finns för Shimano eller SRAM XDR. Campagnolo body säljs separat


ZR1 HUB
ZIPP har spenderat 2 år på utvecklingen av de nya ZR1 naven. Med samma lagerstorlek och tätningar som i ZIPP Cognition naven och en navkropp för J-bend ekrar så har ZIPP designat ett nav som kommer prestera mil efter mil. Normalt brukar frihjulsmekanismen i ett nav bestå av 3-4 fjäderbelastade klackar. I ZR1 baknavet har ZIPP placerat 6st klackar för hela 66 "points of engagement" vilket ger en direkt känsla i navet och ett grymt härligt ljud!


DÄCKTRYCK
Enligt ZIPPs tester kan du vinna upp till 50 watt på lågt tryck jämfört med högt pumpat däcktryck vid dåligt väglag i hastigheter som 32km/h.
Välkommen till 20-talet och lätta på trycket! Se ZIPPs rekommendationer gällande däcktryck: ZIPPs däcktrycksida


TOTAL SYSTEM EFFICENCY
Med de nya 303 Firecrest Disc hjulen har ZIPP strävat efter "Total System Efficiency". Man har tagit hänsyn till de fyra faktorer som ZIPP menar påverkar oss cyklister mest när vi tränar och tävlar. Här har ZIPP arbetat med att optimera aerodynamik, vikt, rullmotstånd samt optimering av däcktryck för att få bort tröttande vibrationer.

Ute i den verkliga världen, utanför testlab och datorsimuleringar är dåliga vägar och ojämnt underlag mer regel än undantag. Det var med det i tanken som ZIPP satte igång utvecklingen av nya ZIPP 303 Firecrest® Tubeless hjulen. De nya hjulen är designade utifrån samlad data i verkliga förhållanden ute på vägen till skillnad från tidigare hjul som primärt utvecklats i vindtunnel samt via datorsimuleringar.
Fälgens form ger en mjukare övergång mellan fälg och däck för bättre aerodynamik, det breda innermåttet ger ett stabilare däck och en mindre kontaktyta mot marken för lägre rullmotstånd. Det bredare däcket (pga den bredare fälgen), den ökade däckvolymen och det lägre däcktrycket hjälper till att "jämna" ut vägen och absorbera tröttande vibrationer innan de når cyklisten.


ZIPP
ZIPP är för cykel som vad Porsche är för bilar, hög kvalitet, konstant jakt på prestanda och en ändlös meritlista genom historien. Förutom de patenterade dimplarna, som likt en golfboll reducerar luftmotstånd kan hjul från Amerikanske ZIPP kännas igen med den subtilt ingjutna texten "Handmade in Speedway, Indiana". ZIPP har ganska få produkter i sitt sortiment men varje produkt har ett specifikt ändamål och detta har cyklister och triathleter världen över bevisat om och om igen.