08-643 73 55      [email protected]  ÖPPETTIDER

✓ FRI FRAKT ✓ SNABBA LEVERANSER ✓ HÄMTA I BUTIK ✓ BIKEFIT

Zipp 808 NSW Carbon Tubeless Disc Hjul

Ordinarie pris 34 999 kr

Special Price 30 999 kr

Produktbeskrivning

Detaljer

Med en fälgprofil på massiva 82mm är ZIPP 808 den högsta fälgen i ZIPPs line-up. Vill du imponera på klubbkompisarna med långa hårda förningar på träningen? Köra snabbt på Vätternrundan eller kvala till IM Hawaii? Om hög snittfart är din högsta prioritet så har du kommit helt rätt. ZIPP 808 NSW är för dig som bara har en sak i tanken. Hög fart och snabba tider. ZIPP NSW serie är utrustad med Cognition-nav som ger 50% lägre friktion i frihjulet så att du kan hålla en högre fart även när du inte trampar. Fälgen har 19mm innerbredd och är aerodynamiskt optimerad för 25mm däck. ABLC Sawtooth dimples på fälgen för grymma egenskaper i blåsiga förhållanden och bästa aerodynamiken. Självklart tubelesskompatibla för mindre risk för punktering, bättre komfort och lägre rullmotstånd.


- Kolfiber
- Skivbroms
- För landsväg, tempo och triathlon
- Innerbredd 19mm
- Höjd 82mm
- Tubeless med hook
- Fungerar med tubeless däck och däck för slang
- Nav: ZIPP Cognition disc Centerlock
- Vikt 1870 gram i lättaste konfigurationen
- 12x100mm fram, 12x142mm bak
- Finns för Shimano eller SRAM XDR. Campagnolo body säljs separat


COGNITION NAV
I Cognito naven använder ZIPP en axial koppling i frihjulsmekanismen istället för den traditionella lösningen med 3-4 fjäderbelastade klackar. Detta gör att hjulen rullar bättre både vid trampning och frihjulning. Friktionen i navet vid frihjulning sänks med hela 50% mot en traditionell navdesign. Navens form är både aerodynamisk och utformad för att klara hög ekerspänning utan att deformera navkroppen och lagerbanorna. Detta ger såklart ett snabbare hjul och längre liv åt lagren i navet.


TOTAL SYSTEM EFFICENCY
Med de nya 808 NSW Disc hjulen har ZIPP strävat efter "Total System Efficiency". Man har tagit hänsyn till de fyra faktorer som ZIPP menar påverkar oss cyklister mest när vi tränar och tävlar. Här har ZIPP arbetat med att optimera aerodynamik, vikt, rullmotstånd samt optimering av däcktryck för att få bort tröttande vibrationer.

Ute i den verkliga världen, utanför testlab och datorsimuleringar är dåliga vägar och ojämnt underlag mer regel än undantag. Det var med det i tanken som ZIPP satte igång utvecklingen av nya ZIPP 808 NSW Tubeless hjulen. De nya hjulen är designade utifrån samlad data i verkliga förhållanden ute på vägen till skillnad från tidigare hjul som primärt utvecklats i vindtunnel samt via datorsimuleringar.
Fälgens form ger en mjukare övergång mellan fälg och däck för bättre aerodynamik, det breda innermåttet ger ett stabilare däck och en mindre kontaktyta mot marken för lägre rullmotstånd. Det bredare däcket (pga den bredare fälgen), den ökade däckvolymen och det lägre däcktrycket hjälper till att "jämna" ut vägen och absorbera tröttande vibrationer innan de når cyklisten.


DÄCKTRYCK
Enligt ZIPPs tester kan du vinna upp till 50 watt på lågt tryck jämfört med högt pumpat däcktryck vid dåligt väglag i hastigheter som 32km/h.
Välkommen till 20-talet och lätta på trycket! Se ZIPPs rekommendationer gällande däcktryck: ZIPPs däcktrycksida


ZIPP
ZIPP är för cykel som vad Porsche är för bilar, hög kvalitet, konstant jakt på prestanda och en ändlös meritlista genom historien. Förutom de patenterade dimplarna, som likt en golfboll reducerar luftmotstånd kan hjul från Amerikanske ZIPP kännas igen med den subtilt ingjutna texten "Handmade in Speedway, Indiana". ZIPP har ganska få produkter i sitt sortiment men varje produkt har ett specifikt ändamål och detta har cyklister och triathleter världen över bevisat om och om igen.