08-643 73 55      [email protected]  ÖPPETTIDER

✓ FRI FRAKT ✓ SNABBA LEVERANSER ✓ HÄMTA I BUTIK ✓ BIKEFIT

Zipp 808 Firecrest Carbon Tubeless Disc Hjul

Ordinarie pris 31 799 kr

Special Price 27 999 kr

Produktbeskrivning

Detaljer

Med en fälgprofil på massiva 82mm är ZIPP 808 den högsta fälgen i ZIPPs line-up. Vill du imponera på klubbkompisarna med långa hårda förningar på träningen? Köra snabbt på Vätternrundan eller kvala till IM Hawaii? Om hög snittfart är din högsta prioritet så har du kommit helt rätt. ZIPP 808 är för dig som bara har en sak i tanken. Hög fart och snabba tider. ZR1-naven i ZIPP 808 Firecrest® är omgjorda från grunden. Bättre tätning för längre hållbarhet samt hela 66 "points of engagement" för blixtsnabb respons vid igångdrag. Fälgen har 19mm innerbredd och är aerodynamiskt optimerad för 25mm däck. ABLC Sawtooth dimples på fälgen för grymma egenskaper i blåsiga förhållanden och bästa aerodynamiken. Självklart tubelesskompatibla för mindre risk för punktering, bättre komfort och lägre rullmotstånd.


- Kolfiber
- Skivbroms
- För landsväg, tempo och triathlon
- Innerbredd 19mm
- Höjd 82mm
- Tubeless med hook
- Fungerar med tubeless däck och däck för slang
- Nav: ZR1 disc Centerlock
- Vikt 1917 gram i lättaste konfigurationen
- 12x100mm fram, 12x142mm bak
- Finns för Shimano eller SRAM XDR. Campagnolo body säljs separat


ZR1 NAV
ZIPP har spenderat 2 år på utvecklingen av de nya ZR1 naven. Med samma lagerstorlek och tätningar som i ZIPP Cognition naven och en navkropp för J-bend ekrar så har ZIPP designat ett nav som kommer prestera mil efter mil. Normalt brukar frihjulsmekanismen i ett nav bestå av 3-4 fjäderbelastade klackar. I ZR1 baknavet har ZIPP placerat 6st klackar för hela 66 "points of engagement" vilket ger en direkt känsla i navet och ett grymt härligt ljud.


TOTAL SYSTEM EFFICENCY
Med de nya 808 Firecrest® Disc hjulen har ZIPP strävat efter "Total System Efficiency". Man har tagit hänsyn till de fyra faktorer som ZIPP menar påverkar oss cyklister mest när vi tränar och tävlar. Här har ZIPP arbetat med att optimera aerodynamik, vikt, rullmotstånd samt optimering av däcktryck för att få bort tröttande vibrationer.

Ute i den verkliga världen, utanför testlab och datorsimuleringar är dåliga vägar och ojämnt underlag mer regel än undantag. Det var med det i tanken som ZIPP satte igång utvecklingen av nya ZIPP 808 Tubeless hjulen. De nya hjulen är designade utifrån samlad data i verkliga förhållanden ute på vägen till skillnad från tidigare hjul som primärt utvecklats i vindtunnel samt via datorsimuleringar.
Fälgens form ger en mjukare övergång mellan fälg och däck för bättre aerodynamik, det breda innermåttet ger ett stabilare däck och en mindre kontaktyta mot marken för lägre rullmotstånd. Det bredare däcket (pga den bredare fälgen), den ökade däckvolymen och det lägre däcktrycket hjälper till att "jämna" ut vägen och absorbera tröttande vibrationer innan de når cyklisten.


DÄCKTRYCK
Enligt ZIPPs tester kan du vinna upp till 50 watt på lågt tryck jämfört med högt pumpat däcktryck vid dåligt väglag i hastigheter som 32km/h.
Välkommen till 20-talet och lätta på trycket! Se ZIPPs rekommendationer gällande däcktryck: ZIPPs däcktrycksida


ZIPP
ZIPP är för cykel som vad Porsche är för bilar, hög kvalitet, konstant jakt på prestanda och en ändlös meritlista genom historien. Förutom de patenterade dimplarna, som likt en golfboll reducerar luftmotstånd kan hjul från Amerikanske ZIPP kännas igen med den subtilt ingjutna texten "Handmade in Speedway, Indiana". ZIPP har ganska få produkter i sitt sortiment men varje produkt har ett specifikt ändamål och detta har cyklister och triathleter världen över bevisat om och om igen.