08-643 73 55      [email protected]  ÖPPETTIDER

✓ FRI FRAKT ✓ SNABBA LEVERANSER ✓ HÄMTA I BUTIK ✓ BIKEFIT

Zipp 404 NSW Carbon Tubeless Disc Hjul

Ordinarie pris 32 899 kr

Special Price 28 999 kr

Produktbeskrivning

Detaljer

ZIPP 404 NSW Tubeless hjulen med fälgprofil på 58mm är idealisk för racerlopp, triathlon och klubbträningen. Ett mycket allsidigt hjulpar som fungerar till både träning och tävling. Dessutom snabbare, effektivare och mycket lättare än föregångaren. Väger in på endast 1690g/hjulpar vilket gör hjulen lätta nog för GP lopp och tuffa igångdrag samtidigt som aerodynamiken ger exceptionell prestanda på längre race som Vätternrundan och Ironman. ZIPP NSW-serie är utrustad med Cognition-nav som ger 50% lägre friktion i frihjulet så att du kan hålla en högre fart även när du inte trampar. Fälgen har 19mm innerbredd och är aerodynamiskt optimerad för 25mm däck. ABLC Sawtooth dimples på fälgen för grymma egenskaper i blåsiga förhållanden och bästa aerodynamiken. Självklart tubelesskompatibla för mindre risk för punktering, bättre komfort och lägre rullmotstånd.

Trots att den 58mm höga fälgen gränsar till att vara ordentligt hög har NSW-teknologin med den bredare fälgen och perfekt utformade profilen gjort det möjligt att köra 404-orna även när det är blåsigt. För att maximera aerodynamiken på dessa hjul med ett innermått på 19 mm menar ZIPP att 25 mm breda däck är det optimala och det snabbaste valet för dessa hjul.


- Kolfiber
- Skivbroms
- För landsväg, tempo och triathlon
- Innerbredd 19mm
- Höjd 58mm
- Tubeless med hook
- Fungerar med tubeless däck och däck för slang
- Nav: ZIPP Cognition disc Centerlock
- Vikt 1690 gram i lättaste konfigurationen
- 12x100mm fram, 12x142mm bak
- Finns för Shimano eller SRAM XDR. Campagnolo body säljs separat


COGNITION NAV
I Cognito naven använder ZIPP en axial koppling i frihjulsmekanismen istället för den traditionella lösningen med 3-4 fjäderbelastade klackar. Detta gör att hjulen rullar bättre både vid trampning och frihjulning. Friktionen i navet vid frihjulning sänks med hela 50% mot en traditionell navdesign. Navens form är både aerodynamisk och utformad för att klara hög ekerspänning utan att deformera navkroppen och lagerbanorna. Detta ger såklart ett snabbare hjul och längre liv åt lagren i navet.


TOTAL SYSTEM EFFICENCY
Med de nya 404 NSW Disc hjulen har ZIPP strävat efter "Total System Efficiency". Man har tagit hänsyn till de fyra faktorer som ZIPP menar påverkar oss cyklister mest när vi tränar och tävlar. Här har ZIPP arbetat med att optimera aerodynamik, vikt, rullmotstånd samt optimering av däcktryck för att få bort tröttande vibrationer.

Ute i den verkliga världen, utanför testlab och datorsimuleringar är dåliga vägar och ojämnt underlag mer regel än undantag. Det var med det i tanken som ZIPP satte igång utvecklingen av nya ZIPP 404 NSW Tubeless hjulen. De nya hjulen är designade utifrån samlad data i verkliga förhållanden ute på vägen till skillnad från tidigare hjul som primärt utvecklats i vindtunnel samt via datorsimuleringar.
Fälgens form ger en mjukare övergång mellan fälg och däck för bättre aerodynamik, det breda innermåttet ger ett stabilare däck och en mindre kontaktyta mot marken för lägre rullmotstånd. Det bredare däcket (pga den bredare fälgen), den ökade däckvolymen och det lägre däcktrycket hjälper till att "jämna" ut vägen och absorbera tröttande vibrationer innan de når cyklisten.


DÄCKTRYCK
Enligt ZIPPs tester kan du vinna upp till 50 watt på lågt tryck jämfört med högt pumpat däcktryck vid dåligt väglag i hastigheter som 32km/h.
Välkommen till 20-talet och lätta på trycket! Se ZIPPs rekommendationer gällande däcktryck: ZIPPs däcktrycksida


ZIPP
ZIPP är för cykel som vad Porsche är för bilar, hög kvalitet, konstant jakt på prestanda och en ändlös meritlista genom historien. Förutom de patenterade dimplarna, som likt en golfboll reducerar luftmotstånd kan hjul från Amerikanske ZIPP kännas igen med den subtilt ingjutna texten "Handmade in Speedway, Indiana". ZIPP har ganska få produkter i sitt sortiment men varje produkt har ett specifikt ändamål och detta har cyklister och triathleter världen över bevisat om och om igen.