08-643 73 55      [email protected]  ÖPPETTIDER

✓ FRI FRAKT ✓ SNABBA LEVERANSER ✓ HÄMTA I BUTIK ✓ BIKEFIT

Zipp 202 Firecrest Carbon Tubeless Disc Hjul

Ordinarie pris 28 499 kr

Special Price 24 999 kr

Produktbeskrivning

Detaljer

Söker du ett högteknologiskt hjulpar för äventyr och tävlingar både på och utanför asfalten? Då är Zipp 202 Firecrest® Disc något för dig. Lättviktsfälg med 21mm innerbredd som är aerodynamiskt optimerad för 28mm däck. 32mm höjd ger klassik racerkänsla samtidigt som du får ordentligt med aerofördelar. De nya ZR1 naven är centrum i 202 hjulen och erbjuder en bättre tätning för längre hållbarhet samt hela 66 "points of engagement" för blixtsnabb respons vid igångdrag. Tack vare den låga fälghöjden är ZIPP 202 ett väldigt bekvämt hjulpar som passar lika bra på fina, jämna alpvägar som på stökigare underlag. Självklart tubelesskompatibla för mindre risk för punktering, bättre komfort och lägre rullmotstånd.


- Kolfiber
- Ny logga och grafik
- För landsväg och gravel
- Innerbredd 21mm
- Höjd 32mm
- Tubeless kompatibel
- Nav: ZIPP ZR1 Centerlock
- Vikt 1558 gram i lättaste konfigurationen
- 12x100mm fram, 12x142mm bak
- SRAM/Shimano eller SRAM XDR body
- Möjlighet att byta mellan thru-axel och snabbkoppling endcaps på navet


ZR1 NAV
ZIPP har spenderat 2 år på utvecklingen av de nya ZR1 naven. Med samma lagerstorlek och tätningar som i ZIPP Cognition naven och en navkropp för J-bend ekrar så har ZIPP designat ett nav som kommer prestera mil efter mil. Normalt brukar frihjulsmekanismen i ett nav bestå av 3-4 fjäderbelastade klackar. I ZR1 baknavet har ZIPP placerat 6st klackar för hela 66 "points of engagement" vilket ger en direkt känsla i navet och ett grymt härligt ljud!


DÄCKTRYCK
Enligt ZIPPs tester kan du vinna upp till 50 watt på lågt tryck jämfört med högt pumpat däcktryck vid dåligt väglag i hastigheter som 32km/h.
Välkommen till 20-talet och lätta på trycket! Se ZIPPs rekommendationer gällande däcktryck: ZIPPs däcktrycksida


TOTAL SYSTEM EFFICENCY
Med de nya 202 Firecrest Disc hjulen har ZIPP strävat efter "Total System Efficiency". Man har tagit hänsyn till de fyra faktorer som ZIPP menar påverkar oss cyklister mest när vi tränar och tävlar. Här har ZIPP arbetat med att optimera aerodynamik, vikt, rullmotstånd samt optimering av däcktryck för att få bort tröttande vibrationer.

Ute i den verkliga världen, utanför testlab och datorsimuleringar är dåliga vägar och ojämnt underlag mer regel än undantag. Det var med det i tanken som ZIPP satte igång utvecklingen av nya ZIPP 202 Firecrest® Tubeless hjulen. De nya hjulen är designade utifrån samlad data i verkliga förhållanden ute på vägen till skillnad från tidigare hjul som primärt utvecklats i vindtunnel samt via datorsimuleringar.
Fälgens form ger en mjukare övergång mellan fälg och däck för bättre aerodynamik, det breda innermåttet ger ett stabilare däck och en mindre kontaktyta mot marken för lägre rullmotstånd. Det bredare däcket (pga den bredare fälgen), den ökade däckvolymen och det lägre däcktrycket hjälper till att "jämna" ut vägen och absorbera tröttande vibrationer innan de når cyklisten.


ZIPP
ZIPP är för cykel som vad Porsche är för bilar, hög kvalitet, konstant jakt på prestanda och en ändlös meritlista genom historien. Förutom de patenterade dimplarna, som likt en golfboll reducerar luftmotstånd kan hjul från Amerikanske ZIPP kännas igen med den subtilt ingjutna texten "Handmade in Speedway, Indiana". ZIPP har ganska få produkter i sitt sortiment men varje produkt har ett specifikt ändamål och detta har cyklister och triathleter världen över bevisat om och om igen.