08-643 73 55      [email protected]  ÖPPETTIDER

✓ FRI FRAKT ✓ SNABBA LEVERANSER ✓ HÄMTA I BUTIK ✓ BIKEFIT

Specialized Stumpjumper EVO Expert MTB 2021 Carbon/Smoke

65 999 kr

Produktbeskrivning

Detaljer

Mountainbikes utvecklas i en rasande fart. Vem hade trott för 15, 10 eller ens 5 år sedan att vi skulle vara där vi är idag när det gäller känsla och prestanda. Cyklarna blir trampeffektivare, erbjuder exemplarisk fjädring och enastående köregenskaper som vi knappt kunnat drömma om.

Med nya Stumpjumper EVO slår sig Specialized för bröstet och säger: Greatest Mountainbike ever! Specialized har gjort sin hemläxa och trimmat Stumpjumper på ett flertal punkter.

Lång slaglängd är inte allt. Specialized har lagt ner tusentals timmar på fjädringskinematiken på nya Stumpjumper EVO. Inte bara för att förbättra trampeffektiviteten på platten och uppför. Utan även för att göra cykeln bättre nedför.
Stumpjumper EVO har 150mm slaglängd bak. Detta kombinerat med en 160mm framgaffel gör att cykeln funkar lika bra på hemmastigarna som i närmaste Bikepark. Snabbt och flowing, långsamt och knixigt eller stora hopp i hög fart? Nya Stumpjumper EVO klarar allt.

Specialized har gått ifrån storlekarna S, M, L och XL till förmån för något som de kallar S-sizing. Tidigare har det funnits på Specialized Enduro och Demo DH cyklarna. S-Sizing geometrin är längre, lägre, har flackare gaffelvinkel och ett brantare sadelrör än tidigare. S3 storleken är i stort sett samma som föregående storlek M. Vill du ha en mer lekfull cykel bör du gå ner till en S2. Vill du istället ha mer stabilitet i höga hastigheter och bättre utförsegenskaper rekommenderas en S4.

Sanningen är att vi alla bor i olika miljöer vare sig det är platt, berg, bana eller natur. Samtidigt har vi alla också olika åkstilar och det har Specialized tagit till sig genom att möjliggöra ram-justeringar till en helt ny nivå. Nu kan vevpartiets höjd och gaffelvinkeln justeras oberoende av varandra i 6 olika lägen. Vevpartiet kan justeras 7 mm i höjden och gaffelvinkeln kan ändras i tre lägen med totalt två graders skillnad. Detta kan du göra på bara några få minuter för att optimera cykeln för den terräng du kör för just den dagen. Nu är det även möjligt att köra Stumpjumpern som en Mullet, Dvs 650B hjul bak och 29" fram. Business in the front, Party out the back!

Rider-First Engineered är inget nytt men bör understrykas tycker vi. Det här är Specialized sätt att se till att alla oavsett kroppslängd och vikt får samma känsla på cykeln. Oavsett om du är liten och lätt och kör en S1 eller om du är lång och tung och kör S6 så får du samma fina känsla samt balans i cykeln. Knivskarp kurvtagning, balanserad styvhet och låg vikt åt alla!

Specialized introducerade SWAT-lucka i ramen redan 2016. En mycket smart lösning med en lucka i nedre ramröret som låter dig förvara slang, pump och andra "bra att ha grejer". Nytt för 2021 är att utrymmet har blivit större och man har adderat möjligheten till en extra vätskeblåsa i ramen som rymmer hela 650ml.


- S-Sizing
- Justerbar vevhushöjd 7mm
- Justerbar gaffelvinkel 63 till 65,5 grader
- FACT 11 kolfiberram på alla modeller
- Gängat vevlager
- Större SWAT lucka med vätskeblåsa

Stumpjumper EVO expert är utrustad med fjädring från FOX och komponenter från SRAM i en blandning där kvalitet, funktion och hållbarhet fått styra.



Ram: FACT 11m carbon chassis and rear-end, asymmetrical design, 29 Trail Geometry, SWATT Door integration, head tube angle adjustment, horst pivot BB adjustment, threaded BB, fully enclosed internal cable routing, 12x148mm dropouts, sealed cartridge bearing pivots, replaceable derailleur hanger, 150mm of travel
Bakdämpare: FOX FLOAT DPX2 Performance Elite, Rx Trail Tune, EVOL Air sleeve, 3-position adjustment w/ Open Mode adjustment, S1:210x50mm, S2-S6:210x55mm
Gaffel: FOX FLOAT 36 Performance Elite, GRIP2 damper, 15x110mm, 44mm offset, S1: 150mm of travel, S2-S6: 160mm of travel
Växelreglage: SRAM X01, trigger, 12-speed
Bromsar: SRAM Code RS, 4-piston caliper 200mm
Bakväxel: SRAM X01 Eagle 12-speed
Kassett: Sram XG-1275 12-speed 10-52t
Kedja: SRAM GX Eagle, 12-speed
Vevparti: SRAM Descendant 7K, DUB, 30t
Hjul: Roval Traverse 29 Alloy, 30mm inner width, hand-built, 2Bliss Ready
Framdäck: Butcher, GRID TRAIL casing, GRIPTON® compound, 29x2.3
Bakdäck: Eliminator, GRID TRAIL casing, GRIPTON® compound, 29x2.3
Styrstam: Alloy Trail Stem, 35mm bar bore
Styre: Specialized Trail, 7050 alloy, 8-degree backsweep, 6-degree upsweep, 30mm rise, 780mm, 35mm clamp
Sadel: Specialized Bridge Comp, Hollow Cr-mo rails
Sadelstolpe: X-Fusion Manic, infinite adjustable, remote SRL LE lever, 34.9 (S1:100mm, S2: 125mm, S3: 150mm, S4/S5: 170mm, S6: 190mm)


Herr eller damcykel? Vad är skillnaden?
Specialized strävar efter design för individen och vill inte sätta könsroller där avgörande skillnad i kroppsbyggnad inte finns. Däremot där det väl förekommer betydande olikheter investerar Specialized i djupgående studier för att maximera support och prestation. Däribland sadlar och handskar.

Damer och herrar, långa som korta, breda som smala. Vi ser alla olika ut och med facit i hand kan kroppsbyggnaden skilja minst lika mycket inom de olika könsrollerna som mellan dem. Det är din unika kroppskonstruktion som bestämmer vilken storlek som passar just dig, inte beroende på om du är kvinna eller man. Kvinnor har i regel bredare bäckenben och kan behöva en bredare sadel...that's it.

Vi ser till att du får rätt modell och storlek på din cykel och att den blir rätt anpassad för just dig. Vi anser att det är viktigt med Bikefit, därför ingår det vid köp av cykel från oss och det är mindre viktigt om du väljer en dam- eller unisexmodell.