08-643 73 55      [email protected]  ÖPPETTIDER

✓ FRI FRAKT ✓ SNABBA LEVERANSER ✓ HÄMTA I BUTIK ✓ BIKEFIT

3T Exploro RaceMax Gravelram RTP Ready to paint

31 499 kr

Produktbeskrivning

Detaljer

För dig som vill ta nästa steg och göra din 3T Exploro RaceMax ännu mer unik finns denna RTP-ram (Ready-to-paint). Med en RTP-ram kan du själv välja utseendet på din cykel. Det är bara dina idéer som sätter begränsningarna för mönster och färg.

Lackering
Vi kan självklart hjälpa till med skisser och idéer. Vi kan även erbjuda customlackering av högsta kvalité läs mer här >> 

Custom
Vi bygger cykeln helt efter dina behov och önskemål. Vill du ha 700c eller 650b? En eller två klingor? Elektroniska eller mekaniska växlar? Vilken utväxling passar just dig? Om du inte riktigt vet så kan vi rekommendera utifrån dina favoritrundor och dina mål. Vare sig det är Cykelvasan, KOM-hunt eller intervaller uppför Hammarbybacken som gäller.
Prata med oss, så hjälper vi dig hitta rätt specifikation och pris för just din drömcykel.

Om 3T Exploro RaceMax
Gerard Wroomen har gjort det igen! Vi vill nästan påstå att han överträffat sig själv när det kommer till nya 3T Exploro RaceMax.

Bara en sån sak som att ta fram ett nytt koncept för att mäta och räkna på däckhöjd/bredd för att kunna designa ramen så aerodynamiskt som möjligt tycker vi talar sitt tydliga språk, Gerard är ett geni!

För att förstå hur skapandet av nya Exploro RaceMax började så behöver man sätta sig in i WAM (Width As Measured) och RAM (Radius As Measured). Lär dig om WAM och RAM här >>

Vid skapandet av marknadens mest allsidiga cykel för både asfalt och grus måste man börja med att ha koll på däck. Både för att däcken ger fäste mot underlaget men även bidrar med komfort och olika rullmotstånd. När Gerard analyserat måtten på hundratals däck och fälgkombinationer så började han skissa på Exploro RaceMax ramen. I och med att han har RAM och WAM måtten från sina favoritdäck kan han i det här stadiet designa ramen extremt tight runt de hjulstorlekar han mätt fram och vill få plats med. På slutprodukten kan man se en väldigt nära cut-out för bakhjulet (men fortfarande med plats för lera) och en gaffel som trots gott om plats för breda däck, är lika kort i axel-to-crown mått som de flesta landsvägsgafflar. Det resulterar i en supersnabb ram som reagerar kvickt och medför en grym känsla.

3T Exploro RaceMax är som snabbast med däck som har WAM mellan 35-42mm. För dig som vill köra 650B och bredare däck är det fortfarande en god idé att spana på 3Ts RaceMax just för att 90% av ramens aerodynamik bibehålls upp till WAM 61mm breda däck.

Modellen Exploro är förberedd för både "Race" och "Max" vilket egentligen bara betyder olika hjulstorlekar. Exploro Race är utrustad med 700c hjul medan Exploro Max kommer med 650B. Vill man utrusta sin Exploro med dubbla hjulpar av olika storlek så går det hur smidigt som helst. Ramen är anpassad för båda och därav namnet RaceMax

Värt att veta är att 3T gör sina vindtunneltester vid en hastighet av 32km/h.
En helt realistisk hastighet som de flesta kommer upp till vid flera tillfällen på ett träningspass. Oavsett om det gäller landsväg eller grusväg så är 3Ts fokus aerodynamik.


OBS! För mer info om förhandsbokning eller leveranstider, kontakta oss i butiken.


Ram: Exploro RaceMax, Unidirectional pre-preg carbon, High-modulus/high-strength performance blend layup
Gaffel: Fango RaceMax w/ compact crown
Sadelstolpe: New 3T Charlie Sqaero Team w/ Ritchey WCS Clamp
Ramvikt: ca: 1100 gram (vikten varierar på olika storlekar)
Gaffelvikt: ca: 470 gram
Sadelstolpsvikt: ca: 162 gram
Färg: RTP (Ready-to-paint) Olackad



Vi kan verkligen rekommendera att se det här klippet där Gerard Wroomen berättar om 3T Exploro RaceMax... och mycket mer