✓ FRI FRAKT ✓ SNABBA LEVERANSER ✓ HÄMTA I BUTIK ✓ BIKEFIT

Shimano 105 FC-5800 Vevparti Svart

1 499 kr

Produktbeskrivning

Detaljer

När Shimano senast uppdaterade sitt växelsystem 105, från modellbetäckning 5700 till 5800, stod det klart att man skulle använda den nya 4-armsdesignen från Dura-Ace och Ultegra, även på 105. Förutom att vevpartierna gick från snygga till snyggare så har den nya designen erbjudit högre styvhet och lägre vikt. Man fortsätter att använda sin Hollowtec-konstruktion som innebär att vevpartierna är ihåliga inuti. En genial design för att öka prestanda utan en massa extra vikt.

Men förutom att vevpartierna nu är lättare, styvare och snyggare, så har man lagt till en extra funktion som underlättar otroligt mycket för alla som gillar att ändra sin utväxling beroende på terräng. Shimano 105, Ultegra och Dura-Ace använder nu endast en standard för bultdiameter, nämligen 110. Det som förut har betraktats som kompakt, är nu den enda storleken som erbjuds och samtliga klingor är anpassade för denna standard. Så nu kan du använda alla storlekar av klingor på samma vevparti. Äntligen!

- Kommer i storlekarna 50-34T, 52-36T och 53-39T
- Vevarmslängder 165/ 170/ 172.5 / 175
- 725 gram
- Säljes utan vevlager

Shimano 105
Den japanske komponentjätten Shimano har under många år hållit sig på toppen av pyramiden genom att gång på gång överträffa sig själva när det gäller funktion, precision och hållbarhet.

Shimano har en hel flotta med sponsrade proffsstall som testar och utvärderar deras kommande komponenter, och ny teknik från värstinggruppen Dura-Ace klättrar hela tiden ner i ledet. 105 5800, som nu för tiden är 11-delad precis som storebröderna Ultegra och Dura-Ace har ärvt mer teknologi än någonsin.

För att vara en mellanprisgrupp kan vi med säkerhet lova att du aldrig har sett såhär fina komponenter till bättre pris. Shimano 105 är kanske inte det lyxigaste alternativet, men förutom lite exklusiv finish, och några extra gram jämfört med Ultegra eller Dura-Ace, så är det en grupp som inte ens tävlingscyklisten kan klaga på.